Wat gaat Facebook doen in 2015?

Al maandenlang is er rumoer over de nieuwe voorwaarden van Facebook. Op 30 januari 2015 gaan de nieuwe voorwaarden in maar wat is er vanaf die datum anders?14 januari 2015Al maandenlang is er rumoer over de nieuwe voorwaarden van Facebook. Op 30 januari 2015 gaan de nieuwe voorwaarden in maar wat is er vanaf die datum anders? De korte samenvatting is ... niet zoveel eigenlijk.

Intellectueel eigendom

Het rumoer gaat voornamelijk over het intellectueel eigendom van de inhoud die je op Facebook plaatst. Veel mensen hebben vanwege alle ophef op hun tijdlijn een verklaring gepost. Je hebt de verklaring vast wel langs zien komen of misschien zelf op je tijdlijn geplaatst:
‘Ik verklaar hierbij het volgende: vandaag 30 november 2014, in reactie op de nieuwe Facebook richtlijnen. Krachtens de artikelen L.111, 112 en 113 van het Wetboek van intellectueel eigendom, verklaar ik ... etc.’

Hoeveel zin heeft het om deze verklaring op je tijdlijn te plaatsen? Het antwoord daarop is: volledig zinloos. Door gebruik te maken van Facebook ga je ook akkoord met de algemene voorwaarden. Er is geen verklaring die daar iets aan kan veranderen. Een vraag die veel belangrijker is, klopt het wat in de verklaring staat?

Wat Facebook zelf zegt:
‘Je bent zelf eigenaar van alle inhoud en informatie die je plaatst op Facebook en in je privacy- en app-instellingen kun je bepalen hoe dit wordt gedeeld.’
Het auteursrecht berust dus bij jezelf. Ook als je inhoud op Facebook plaatst blijft dat jouw eigendom en als je van Facebook af gaat kun je die inhoud ook weer verwijderen.

Wat zegt Facebook nog meer:
‘Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.’
Dit is de bepaling waar veel mensen zich zorgen over maken. Zonder deze verklaring zou het voor Facebook echter onmogelijk zijn om jouw posts te laten zien aan je vrienden. Facebook moet daarvoor tenslotte jouw post op Facebook zichtbaar maken en dat zouden ze niet mogen zonder deze licentie.

Mocht je je nu overigens alsnog zorgen gaan maken over de hierboven genoemde bepalingen, dan is dat wat laat. Ze zijn namelijk in deze exacte vorm al enkele jaren onderdeel van de voorwaarden en zijn identiek overgenomen in de nieuwe voorwaarden.

Gebruik van je foto’s bij reclame op Facebook?

Mag Facebook zomaar mijn foto’s gebruiken bij advertenties op Facebook? Als je een advertentie liked dan mag Facebook daar inderdaad je naam en profielfoto bij tonen. Ook dit onderdeel van de algemene voorwaarden is niet nieuw.

‘Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.’

Het is overigens best logisch dat Facebook je naam en profielfoto plaatst bij advertenties. Jij kiest er namelijk zelf voor om een advertentie te liken en waarom zou je dat willen doen anders dan om aan je vrienden zichtbaar te maken wat jij leuk vindt.

Mocht je onverhoopt niet willen dat je vrienden zien welke advertenties je geliked hebt? Dan kun je in je instellingen uitzetten dat je naam of profielfoto bij advertenties wordt getoond. De directe link naar die instellingen is:
www.facebook.com/settings?tab=ads

Wat verandert er wel?

Wat betreft het intellectuele eigendom blijft alles dus bij het oude maar wat verandert er dan wel? De twee belangrijkste komen hieronder aan bod.

Een belangrijke wijziging is het vastleggen van locatiegegevens door Facebook. Ook deze gegevens mocht Facebook volgens de algemene voorwaarden al verzamelen maar ze hebben aangekondigd dit nu actiever te gaan doen. Het idee is dat ze je daarmee informatie kunnen laten zien die relevant is voor de plek waar je op dat moment bent. Facebook zelf noemt bijvoorbeeld als opties menu’s van restaurants en berichten van vrienden die in de buurt zijn. En ja, Facebook kan dan ook advertenties laten zien die relevant zijn voor de plek waar je bent.

Een andere belangrijke wijziging is dat het Gegevensbeleid veel beknopter en leesbaarder is geworden. Voor iedereen die de voorwaarden voorheen nog niet gelezen had (wees eerlijk, jijzelf waarschijnlijk ook niet) zou dit een aanleiding moeten zijn om er even voor te gaan zitten en ze door te lezen.

De volledige opsomming van wijzigingen kun je lezen op Facebook zelf: www.facebook.com/about/terms-updates.

Doe je huiswerk!

Met alle drukte over de voorwaarden van Facebook zou je denken dat meer mensen de voorwaarden zouden lezen. Vrijwel iedereen lijkt zich echter te beperken tot het lezen van slechte journalistiek die volledig de plank mis slaat. En zo lang zijn die voorwaarden niet, lees ze dus zelf!

De algemene voorwaarden vindt je hier:
www.facebook.com/legal/terms/update

Het gegevensbeleid is hier te vinden:
www.facebook.com/about/privacy/update/

Voor privacy-instellingen kun je terecht op:
www.facebook.com/settings?tab=privacy

Voor advertentie-instellingen kun je terecht op:
www.facebook.com/settings?tab=ads

Heb je vragen of denk je dat er iets in dit artikel onjuist is? Stuur dan een e-mail naar info@wijverdienenbeter.nl.